Opis projektu
W ramach projektu pomieszczenia w obiekcie po schronisku młodzieżowym przy ul. Żeromskiego w Malborku zaadaptowane zostaną do nowych funkcjonalności:
- dydaktyczno - edukacyjnych
- opiekuńczych
- społecznych
- integracyjnych
Projekt odpowiada głównie na potrzeby uczniów Szkoły Podstawowej nr 1 w Malborku zgodnie z nadaniem funkcjonalności wg poniższego opisu:
Parter
1. Pomieszczenie świetlicy (istniejącej) zostanie powiększone poprzez wyburzenie ścianki działowej pomiędzy obecną świetlicą a starą toaletą i łazienką schroniska. Nastąpi również demontaż armatury i kabin prysznicowych. Zwiększenie powierzchni świetlicy jest niezbędne do jej prawidłowego funkcjonowania (grupa wychowanków liczy 26 uczniów).
2. Pomieszczenia dwóch pokoi 04 i 05
Są to pomieszczenia, które podczas pandemii zostały tymczasowo adaptowane na dodatkowe szatnie wf. Po wyburzeniu ścianki działowej pomiędzy nimi i połączeniu obu pomieszczeń będzie się tam mieścić sala do zajęć rewalidacyjnych, przeznaczona dla uczniów z orzeczeniem o niepełnosprawności, dla których stosuje się proces wspomagający rozwój i funkcjonowanie osób z niepełnosprawnościami, mający na celu przywrócenie lub wzmocnienie ich sprawności. Liczba osób objętych rewalidacją w szkole stale wzrasta. Obecnie jest to grupa licząca 10 uczniów, dla których przewidziano w sumie 20 godzin zajęć rewalidacyjnych tygodniowo.
Piętro 1
3. Sale noclegowe (3) i łazienka z toaletą
Wszystkie te pomieszczenia mają być docelowo połączone w jedno duże o powierzchni analogicznej do umieszczonej na parterze świetlicy. Przeznaczeniem tego pomieszczenia jest pełnienie funkcji jednej z dwóch sal do prowadzenia zajęć techniki, a dokładnie modułu kuchenno-gastronomicznego ( w sali umieszczona zostanie kuchnia wraz ze stołami do nauki gotowania). Wszystkie pomoce dydaktyczne niezbędne do wyposażenia tej sali znajdują się już w dyspozycji szkoły.
4. Sale noclegowe (2) wraz z przedsionkiem i magazyn
Podobnie do wymienionych wcześniej pomieszczeń 1 piętra w połączonych po remoncie salach powstanie druga z sal do nauki zajęć technicznych - w tym pomieszczeniu znajdzie swoje miejsce warsztat do obróbki drewna i metalu oraz pracownia dziewiarsko-krawiecka. Wszystkie pomoce dydaktyczne niezbędne do wyposażenia tej sali również znajdują się już w dyspozycji szkoły.
Adaptacja pomieszczeń w ramach projektu, poza zakresem opisanym powyżej, umożliwi także realizację zajęć dla dzieci i młodzieży zamieszkujących Malbork (bez względu na miejsce nauki) oraz dla seniorów z Malborka odpowiadając na potrzebę:
- realizacji zajęć z zakresu szerzenia idei wolontariatu - funkcja edukacyjno - wychowawcza, społeczna, integracyjna, adaptacyjna, przeciwdziałanie wykluczeniom społecznym
- realizacji zajęć międzypokoleniowych - funkcja społeczna, integracyjna, edukacyjno - wychowawcza, adaptacyjna, przeciwdziałanie wykluczeniom społecznym
Projekt generuje koszty utrzymania w kolejnych latach
Koszty związane z utrzymaniem efektu realizacji projektu - funkcjonalność na potrzeby edukacyjno - opiekuńcze uczniów SP nr 1 w Malborku:
- koszty materiałów na zajęcia w pracowniach technicznych oraz warsztatach - ok 500 zł miesięcznie - środki zabezpi
Status projektu
Zweryfikowany negatywnie na etapie oceny merytorycznej
Uzasadnienie
Z załączonego oświadczenia dyrektora Szkoły Podstawowej nr 1 w Malborku wynika, że adaptacja pomieszczeń w szkole wpłynie na realizację funkcji edukacyjnych głównie dla uczniów Szkoły Podstawowej nr 1 w Malborku. Co jest oczywiste, gdyż w budynku oświatowym powinny być prowadzone statutowe zadania szkoły, zapewniając bezpieczne i higieniczne warunki nauki, wychowania i opieki. Natomiast wprowadzenie działań innych niż statutowe zadania szkoły jest możliwe dopiero po zapewnieniu warunków działania szkoły lub placówki.
Wnioskodawca zakłada wprawdzie zajęcia dla dzieci i młodzieży zamieszkujących Malbork oraz dla seniorów, ale brak szczegółów w tym zakresie rodzi wątpliwości dotyczące ogólnodostępności dla wszystkich mieszkańców.
Również udostępnienie pomieszczeń położonych na wyższych kondygnacjach rodzi wątpliwości dostępności dla wszystkich seniorów zwłaszcza tych z niepełnosprawnościami oraz istnieje bardzo wysokie prawdopodobieństwo braku odbioru pomieszczeń do użytku przez Państwową Straż Pożarną ze względów ewakuacyjnych.
Miasto Malbork w ramach Malborskiego Centrum Kultury i Edukacji posiada Szkołę Łacińską, w której znajdują się pracownie pozwalające na prowadzenie zajęć technicznych, artystycznych, gastronomicznych i innych. Obiekt ten jest dostępny dla wszystkich mieszkańców miasta, również dla osób z niepełnosprawnościami. Ponadto planowane i zaakceptowane jest utworzenie Klubu Seniora na bazie pomieszczeń po Malborskiej Filii Wyższej Szkoły Gospodarki w Bydgoszczy.
Zespół zdecydowanie popiera adaptację pomieszczeń w tej szkole w ramach zwiększenia planu finansowego tej jednostki, natomiast nie akceptuje finansowania takiego zadania w ramach środków budżetu obywatelskiego.
Projekt zostaje ostatecznie odrzucony.